8 september 2011

Bananas!


Bildlänk


När jag var och handlade i vår lokala ICA-butik härom dagen blev jag tvungen att stanna till vid fruktavdelningen och titta en extra gång på prisskyltarna vid bananerna. De Fairtrade-märkta bananerna (som för övrigt alltid också är ekologiska i Sverige) kostade 14.90 kronor kilot. Kanske det billigaste kilopris jag någonsin sett för Fairtrade-märkta bananer. De "vanliga" bananerna kostade 19.90 kronor kilot. Döm om min förvåning, när jag alltid brukar betala 20 - 25 kronor kilot för Fairtrade-märkta bananer, medan "vanliga" bananer kan säljas till riktiga lockpriser. Nu var det nästan tvärtom!

För mig sätter det här argument om fair trade-varor lite på sin spets. En av de vanligaste anledningarna till att många inte väljer Fairtrade-märkta (och ekologiska) livsmedel är att de upplever dem som för dyra. Det här är intressant i sig. Min första poäng är att vi har blivit vana att betala ett visst pris för exempelvis bananer, och då tycker vi att det är det "rätta" priset. Om vi betalar lite mer för det Fairtrade-märkta alternativet blir vår matkasse dyrare. Å andra sidan innebär det att vi visar att vi bryr oss om att de som har odlat och skördat bananerna inte har utsatts för kemikalier och inhumana arbetsförhållanden, att de får rättvist betalt, och att de inte är barn. Tycker vi det är acceptabelt att de mänskliga rättigheterna som vi alla har bryts mot i bananproducenternas fall, för att vi ska få betala mindre för bananerna?

Min andra poäng handlar också om vanans makt. Under tiden som jag stod och tittade på de ovanligt billiga Fairtrade-märkta bananerna kom en medelålders kvinna förbi. Hon tog god tid på sig att välja ut en bananklase, men hon gjorde det bland de konventionellt odlade bananerna, som alltså var fem kronor dyrare per kilo. Jag fick anstränga mig för att inte nyfiket fråga henne varför hon inte passade på att välja de Fairtrade-märkta bananerna, som dessutom var både ekologiska och ovanligt billiga.

Skillnaderna på de två olika bananhögarna (som låg bredvid varandra) förutom priset var bananernas storlek och utseende. De "vanliga" bananerna låg inte i påsar, vilket de Fairtrade-märkta alltid gör (genomskinliga plastpåsar). Dessutom var de "vanliga" bananerna lite större och lite gulare än de Fairtrade-märkta.

Easy EkoReko: våga ifrågasätta dina vanor! Fairtrade-märkta bananer blir lika gula som "vanliga" om du tar ut dem ur plastpåsen och låter dem ligga i rumsvärme någon dag. Om de inte är lika stora som "vanliga" bananer - ta två.

Utmaningen: prova det Fairtrade-märkta alternativet nästa gång du ska köpa någon vara du köper ofta, till exempel kaffe, te, choklad eller bananer. Hur mycket mer kostade det? Var det lika gott, eller kanske till och med godare?

ps! Fairtrade-märkta varor är ofta ekologiska också. Du behöver inte välja antingen det ena eller det andra.

5 kommentarer:

  1. Vilken bra sida med bra tips och nyttiga tankar. Jag undrar varför ekologiska bananer ligger i plastpåsar? Det här med plastpåsar till all frukt och grönt måste ju vara en miljöbov i sig?
    Väntar på fortsatt spännande bra läsning från dig. Kram!

    SvaraRadera
  2. Vi köper fairtrade märkta bananer så ofta vi kan, tack vare dig! De är mkt godare också!

    SvaraRadera
  3. Kollade i morse ICA Malmborgs vid stationen i Lund, där jag brukar handla frukt. Därifrån minns jag helt andra priser och så är det fortfarande, tyvärr:
    FT-bananer i plastpåse: 21,90 kr/kg
    vanliga bananer: 9,90 kr/kg
    Gärna mer Fair Trade, ICA Malmborgs i Lund Fair Trade City!

    SvaraRadera
  4. Stort tack för kommentarerna! :)

    Maria - jag håller helt med dig om problemet med plastpåsar! Det är likadant med till exempel ekologiska tomater och paprikor. Jag har läst tre "förklaringar".

    1. de ekologiska frukterna och grönsakerna måste förpackas så för att inte bli "förgiftade" av huvudparten av lasten, som ju är besprutad...
    2. plastpåsen är ett sätt för kassapersonalen och kunderna att skilja eko/reko-bananer från konventionella
    3. det är lättare att exponera KRAV- och Fairtrade-loggorna på en påse än med ett klistermärke på varje banan/grönsak.

    Har även läst att någon ICA-butik hängt en sax i butiken, så att man inte ska behöva ta med extrapåsen hem :)

    Bella - jag blir jättestolt och glad när jag hör detta! :)

    Klotet - ja, tyvärr är priserna just som du beskriver, med konventionella bananer som en lockvara som prisdumpas på världsmarknaden, precis som kaffe. ICA Malmborgs har en representant i Lunds Fairtrade City-styrgrupp, så det bör vara fullt möjligt att påverka dem!

    SvaraRadera
  5. ps! Jag hittade "förklaringarna" till att ekologiskt och Fairtrade-märkt plastas på Anna Billings Skånska skafferiet - läs gärna mer i bananfrågan i hennes inlägg: http://skafferiet.taffel.se/2011/05/14/uppfoljning-fairtradebananerna/

    SvaraRadera